50. urodziny jachtu Magnolia
Położenie stępki pod naszą Jubilatkę S/y Magnolia nastąpiło 50 lat temu w roku 1965 w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej im. Leonida Teligi w Szczecinie. Rok później jednostka została zwodowana i przekazana Ośrodkowi Morskiemu Pałacu Młodzieży w Szczecinie. S/y Magnolia jest slupem typu „Vega” o długości 11,87 m, szerokości 2,90 m i powierzchni ożaglowania 54m². Historia jachtu jak na 50-latkę przystało jest bardzo barwna. Na jej pokładzie swoje szlify żeglarskie zdobywało wielu żeglarzy.
W ciągu minionych lat opiekunami jachtu byli kapitanowie: Zdzisław Paska, Bogdan Dacko, Waldemar Dobrzyński, Jerzy Szwoch, Marcin Gatalski, Piotr Sobolewski a obecnie Przemysław Dziarnowski. Kapitan Zdzisław Paska był tym, który najdłużej pływał na Magnoli. To za jego kapitanowania w latach 70-dziesiątych jacht rozpoczyna dalekie wyprawy w rejon Morza Północnego. W 1971 roku odbywa się miesięczna wyprawa do Londynu i Amsterdamu, która pokazała dzielność jachtu w ciężkiej żegludze. Z okazji 25-Lecia Pałacu Młodzieży w 1975 roku zorganizowany został rejs za krąg polarny do Murmańska i Archangielska bez zawijania po drodze do portów. Uczestnikami rejsu byli oprócz Kapitana Jan Piętka, Willi Kryska i Roman Gryglewski. Jednostka była pierwszym jachtem, która udała się w tamte rejony ,przepływając 5 147 Mm. Wyczyn ten został uhonorowany II nagrodą Rejsu Roku gazety „Głos Wybrzeża”. W 3 lata później z okazji 25-lecia Szkolnego Związku Sportowego odbył się rejs dookoła Islandii ze wschodu na zachód z przejściem cieśniny Pentland Firth bez silnika. Oprócz tych wielkich rejsów Magnolia pływała również z młodzieżą w krótkie rejsy szkoleniowe na Zalew Szczeciński, jak również w rejsy morskie na Bornholm, wody Zatoki Botnickiej, Hamburga i wielu innych portów.
Gdy opiekunem jachtu w roku 1993 został kpt. Jerzy Szwoch jednostka zaczęła brać udział w popularnej imprezie żeglarskiej zwanej Operacją Żagiel. W 1996 roku bez silnika na trasie Rostock ,St. Petersburg, Kotka, Helsinki, Hanko, Turku, Kopenhaga – jacht przepłynął 2180 Mm zdobywając nagrodę „Hard Ship „.W 1998 jacht bierze ponownie udział w Operacji Żagiel, lecz spóźnia się na start do Lizbony z powodu awarii silnika i ciężkiego sztormu. Pokonując przeciwności jacht dołącza do imprezy w Vigo. Mimo sztormów i przeciwnych wiatrów Magnolia powraca do kraju pod komendą Kpt. Mieczysława Irchy. Nowym pomysłem Kpt. Jurka Szwocha była organizacja „Rejsów Odkrywców”.
Kpt. Jerzy Szwoch zakończył swoją przygodę z Magnolią na przypadający jubileusz 40-lecia jachtu po 13 latach żeglowania na nim i został kapitanem na S/y Dar Szczecina. Jego miejsce zajął Marcin Gatalski, a potem Piotr Sobolewski. Pod dowództwem tych kapitanów odbyło się wiele rejsów dla młodzieży, która podwyższała swoje umiejętności żeglarskie, zdobywała stopnie żeglarskie i poznawała inne kraje. Nastał też trudniejszy okres dla jachtu. Magnolia jest jednostką drewnianą, która wymaga specjalnej troski. Jest jachtem bardzo „mokrym” i po wielu latach żeglugi należy mu się solidny remont.
Kapitan Mateusz Szubski w 2013 roku wziął udział w The Tall Ships Races. Niestety, w sztormowej pogodzie ilość wody, która wlewała się do jachtu zmusiła załogę do wycofania się z wyścigu. Historia powtórzyła się w czasie Regat o Puchar Poloneza samotników.
Obecny Kapitan Przemysław Dziarnowski stara się aby Magnolia świeciła dawnym blaskiem. Dokonał kilku napraw, podwyższających estetykę jachtu i komfort żeglugi. Tak jak poprzednicy pływa z młodzieżą i również bierze udział w programie Edukacji Wodnej i Żeglarskiej Miasta Szczecina.
S/y Magnolia przepłynęła tysiące mil morskich i jak twierdzą Ci, którzy na niej pływali, ze oprócz pięknej historii ma też to coś, czyli duszę. Dzięki klasycznej linii kadłuba pięknie prezentuje się na wodzie. Dostojnej Jubilatce życzymy zawsze stopy wody pod kilem i następnych 50 lat na wodzie.
tekst: Jolanta Gałęzowska
zdjęcia: Mieczysław Ircha
You must be logged in to post a comment.