Czego Uczyć Dzieci (8) – tolerancja
Przed Wami ostatni „akord” CUDu 2, czyli refleksje o tolerancji. Skupię się na jej wychowawczym wpływie, na rozwój naszych dzieci. Najważniejszą wartością tolerancji jest szacunek dla drugiego człowieka. Choćby z „szacunku” dla szacunku warto poświęcić czas i energię, by przejść ze swoim dzieckiem długą drogę kształtowania w nim postawy tolerancji. Zacznijmy, jak w większości spraw wychowawczych, od domu rodzinnego. Przysłuchajmy się, w jaki sposób wypowiadamy się o bliskich, jak komentujemy i argumentujemy wybory innych członków rodziny, pracodawcy, współpracowników, kolegów i przyjaciół. Jeśli nasze dzieci zapamiętają obraz oceniania, krytykowania, wyśmiewania, bagatelizowania, umniejszania, to nasiąknie w nich przekonanie, że zdanie i wybory innych są nieistotne, można je potępiać i wyśmiewać.
Wszyscy mamy tendencję do forsowania swojego zdania. Rzadko zadajemy sobie trud wysłuchania, zrozumienia lub przyjęcia do wiadomości „innego punktu widzenia”- ot, tak po prostu. Dlatego bądźmy bardziej rozsądni i uważni na to co, jak i o kim mówimy przy naszych dzieciach. Dzięki zasadom tolerancji zbudujemy dla naszych wychowanków niezwykły „oręż” jakim jest umiejętność słuchania drugiego człowieka bez jego oceniania. Chcemy przecież, by nasze dzieciaki ufały nam i liczyły się z naszą opinią. Na to trzeba zapracować swoja mądrą i świadomą postawą. Starajmy się nie mówić przy innych o ich „wątpliwym” naszym zdaniem zachowaniu, nie krytykujmy innych dzieci na forum. Nie bawmy się w sąd rodzinny, gdy nie dotyczy naszej rodziny. Uczmy dzieci oszczędzać swój czas i energię, którą mogą stracić, snując domysły i wyciągając pochopne wnioski z czynów, światopoglądu, sposobu życia i wyborów innych ludzi. Co zyskamy?
TOLERANCJA:
- poszerza horyzonty w każdym obszarze rozwojowym,
- uczy poznawać, słuchać i rozumieć drugiego człowieka,
- otwiera hermetyczną puszkę własnych, „jedynie słusznych” przekonań,
- „oswaja” oczy, umysł, serce i duszę na „inność” w szerokim tego słowa znaczeniu,
- pomaga zrozumieć, że nie mamy wpływu na myślenie innych, i że tylko zmiana naszego myślenia może przynieść realne korzyści,
- uczy wychodzić z własnej „strefy komfortu”, która nas ogranicza i jest pożywką dla rutyny,
- uwalnia od uprzedzeń i złych emocji,
- pozwala budować związki i przyjaźnie oparte na wzajemnym szacunku.
Wydaję mi się, że jest jeszcze wiele istotnych wartości, jakie niesie ze sobą TOLERANCJA, lecz i te, wymienione powyżej są w moim mniemaniu „warte zachodu” dla nas i naszych dzieci. Życzę nam wszystkim tolerancyjnych partnerów, wyrozumiałych teściów, otwartych na poznawanie oraz zrozumienie ludzi i świata dzieci, a także zaufanych przyjaciół. .. tych relacji nie zbudujemy bez tolerancji.
Do zobaczenia i „przeczytania” w CUDzie 3 czyli „CO USZCZĘŚLIWIA DZIECI” już we wrześniu!
Iga Kamela – Nauczyciel Pracowni Rozwoju Muzyczno-Ruchowego