Z kart historii
Kiedy żeglujemy w ramach Edukacji Wodnej i Żeglarskiej na jachtach Centrum Żeglarskiego, nikt z nas nie zastanawia się skąd się one wzięły. Po zakończeniu działań wojennych w Nowym Warpnie utworzono przedsiębiorstwo zajmujące się remontami i konserwacją sprzętu rybackiego pod nazwą „Warsztaty Szkutnicze w Nowym Warpnie”. Na przełomie lat 1946/47 przeniesiono je do Szczecina na ulicę Światowida 20 i obok dotychczasowych remontów rozpoczęto produkcję szalup ratunkowych, kajaków oraz niedużych jednostek sportowych o poszyciu drewnianym; serie joli o powierzchni żagla 10 i 20 m² oraz jachtów typu HZ.
W 1951 roku warsztaty te przekształcono w Szczecińską Stocznię jachtową. W roku 1956 po uregulowaniu nabrzeża, odbudowaniu hal produkcyjnych i magazynów przeniesiono ją na ulicę Światowida 6-10. Po przeniesieniu do nowej siedziby działalność stoczni zaczęła się rozwijać, zaczęto budować jachty. Zwodowano pierwszy pełnomorski jacht „Folksboat”. Potem „Micron”, „Omega”, „Tom 110”, „Vega”. W latach 1964-69 wybudowano nowe typy jachtów „Scorpius”, „Antares”, Arcuturs”, „Dragon”, „Capella”, wszystkie w oparciu o polskie dokumentacje konstrukcyjne.
W 1970 roku nadano stoczni imię Leonida Teligi. Od 1974 roku pełna nazwa Stoczni brzmi Morska Stocznia Jachtowa im. Leonida Teligi. Rok 1972 to rok budowy jachtów „Taurus” oraz „Poloneza”, na którym kapitan Krzysztof Baranowski odbył samotny rejs dookoła świata. W roku 1973 rozpoczęła się produkcja jachtów z laminatów poliestrowo-szklanych, którą początkowo reprezentuje jacht typu Carina, budowany na licencji niemieckiej, oraz Carter-30 na licencji amerykańskiej. W 1975 roku powstaje jacht „Spanniel” na którym kapitan Kazimierz Jaworski „Kuba” bierze udział w regatach samotnych przez Atlantyk „ OSTAR-76”, gdzie zajął 3 miejsce w klasyfikacji generalnej. W roku 1976 w kooperacji z firmą szwedzką wchodzą do produkcji nowe jednostki, jachty typu „Skipper”, których seria na przestrzeni roku osiąga wielkość 200 sztuk.
U schyłku lat siedemdziesiątych zbudowano „Spaniela II” . W 1983 zbudowano jacht „ Cetus” na którym kapitan Jerzy Siudy osiągnął największą szybkość na Mistrzostwach Polski. W tym samym roku zwodowano tysięczny jacht typu „Carina”. Odbiorcami jachtów były: ZSRR, Dania, Canada, Czechosłowacja, Bułgaria i Węgry. Działalność produkcyjna Stoczni zakończyła się w październiku 1989 roku.
Jachty Centrum Żeglarskiego zbudowane w Stoczni:
- Dar Szczecina typu Antares,
- Magnolia typu Vega,
- Zryw typu Taurus,
- Forsycja typu Sabrina,
- Iwa, Lilia, Bez, Petunia, Zawilec typu Carina,
- Frezja, Róża, Azalia, Kliwia, Begonia i Malwa typu Skipper.
- Kaktus, Ruta typu DZ .
Opracowano na podstawie albumu wykonanego przez uczniów SP 14 w Szczecinie z pomocą opiekunów Doroty Karandyszowskiej i Wandy Stefanowskiej w ramach konkursu „Ocalić od zapomnienia”.
Zdjęcia M.Ircha, J. Gałęzowska
You must be logged in to post a comment.