WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE – „BAJKI FILOZOFICZNE”/ MOC SZTUKI
„Opowiem Wam balladę, którą przyniósł mi wiatr.
Ocean ją wyrzucił na brzeg z poszumem fal…”
Według chińskiej bajki pewien znakomity malarz musiał mierzyć się z okrucieństwem i tyranią swego władcy. Jakiego sposobu użył, by poradzić sobie z tą sytuacją? O tym dowiedzieli się Uczestnicy i Uczestniczki Pracowni Plastycznej prowadzonej przez p. Agnieszkę Czachorowską.
Baśń zainspirowała działania plastyczne. Jednak tym razem postanowiliśmy rozszerzyć swoją wiedzę u ekspertów, którzy działają w Pałacowej Pracowni Edukacji Morskiej. Jedna z grup Pracowni miała okazję poznać kapitana Jerzego Szwocha oraz kilku Uczestników PEM. Olga Kawiec zadawała w naszym imieniu wiele dociekliwych pytań. Dowiedziałyśmy się o poczuciu wolności jakiej można doświadczyć podczas rejsu.
Ale żeglarstwo to również konieczność przestrzegania zasad i ścisła współpraca. Kapitan przybliżał piękno i siłę przyrody, które można dostrzec podczas pobytu na morzu. „Nigdzie nie ma tak pięknych wschodów słońca” – zapewniał. Mogłyśmy także zrozumieć, czym są żeglarskie pieśni nazywane szantami.
Dziewczynki usłyszały jeszcze wiele zajmujących historii związanych z morzem. Na zakończenie Pan Jerzy pokazał nam film dokumentujący rejs jachtem „Dar Szczecina” w 2012 roku. Jego załoga zwyciężyła regaty The Tall Ships Races. Podczas rejsu statek odwiedził 10 krajów i przepłynął 6000 Mm. Mimo wielkich wiatrów młodzież płynąca nim ani razu nie zwątpiła, że uda się ukończyć tę podróż.
W tym roku szkolnym, w trakcie zajęć czytamy książkę „Bajki filozoficzne. Jak żyć razem?” – Michela Piquemala w tłumaczeniu Marii Braunstein i Michała Krasickiego z ilustracjami Agnieszki Malmon. To okazja do wspólnego zastanawiania się nad tym, co piękne.
Serdecznie dziękujemy Panu kapitanowi Jerzemu Szwochowi oraz Uczestnikom Pracowni Edukacji Morskiej za poświęcony czas i wspaniałą rozmowę.
Ciepło uśmiechamy się do Pani Moniki Chmielewskiej – „oficera łączności” 🙂
Agnieszka Czachorowska
You must be logged in to post a comment.