50-Lecie S/y Daru Szczecina
Historia jachtu rozpoczęła się w 1960 roku na posiedzeniu Wojewódzkiej Rady Morskiej, na której poruszono sprawę żeglarstwa szczecińskiego. Postanowiono wtedy o budowie reprezentacyjnego jachtu pełnomorskiego. Pieniądze na jego budowę miały pochodzić ze składek społecznych, stąd nazwa „Dar Szczecina”. Powołano Komitet budowy jachtu, w którym działali m. in. Jerzy Kraszewski, późniejszy pierwszy kapitan jachtu, i Henryk Bednarek, wieloletni wiceprezes SOZŻ.
Dar Szczecina powstał w Szczecińskiej Stoczni Jachtowej, a konstruktorami byli Roman Langer i Kazimierz Michalski. Zaprojektowano jol o dł. 18 m, szerokości 4,6 m, zanurzeniu 2,7 m i pow. ożaglowania 140 m². Załoga miała liczyć 11 żeglarzy. Wodowanie
Jachtu nastąpiło 14 czerwca 1969 roku, a matką chrzestną została była mistrzyni Polski , działaczka żeglarska Danusia Kopacewicz. Uroczystego podniesienia bandery dokonał Jerzy Szopa, minister żeglugi.
„Dar Szczecina” stał się jachtem MKS Pogoń i był nim do 1996 r. Jego opiekunem został Jerzy Kraszewski (zwany Hrabia Lolo). Pierwszym jego rejsem były VIII Międzynarodowe Regaty Gryfa, gdzie zajął I miejsce. Inne osiągnięcia to:
• I m w regatach Cowes-Cork w Anglii,
• II m w OSTseeregatta w Warnemunde 1970 r.
• I m klasie IOR w 1972r,
• I m w Regatach Gryfa Pomorskiego w 1979r,
• I m w klasie C w The Tall Ships’s Races 2006.
W swą pierwszą atlantycką podróż jacht wyruszył 29.IV.1972 roku by zdążyć na czerwcowe regaty na Bermudach.
7.X.1973 to rozpoczęcie wielkiego rejsu dookoła Świata, który był marzeniem szczecińskich żeglarzy. Niestety, wyprawa ta została przerwana, po tym jak w sztormie o sile 12ºB, kapitan Jerzy Kraszewski został przygnieciony falą do bezanmasztu i połamał żebra. Przez następne trzy lata „Dar Szczecina” uczestniczył praktycznie we wszystkich imprezach na Bałtyku.
Na wielkie wody wypływa ponownie w 1976 r. na Transatlantycką Operację Żagiel ’76. Kapitanem jachtu jest Zygmunt Kowalski. W tym czasie „Dar Szczecina” zostaje slupem. Regaty te wraz z rejsem powrotnym przez Bermudy, Halifax, Plymouth był etapem trwającym 174 dni na dystansie 13354 Mm. Kolejne lata to udział jachtu w różnych imprezach i regatach krajowych. Od 1982 roku do 2000 opiekunem i kapitanem jachtu zostaje Jerzy Kisielewski. Od 1996 roku corocznie na Darze Szczecina realizowane były rejsy z laureatami Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej. W 1998r. jacht zostaje własnością gminy Szczecin, a jego armatorem zostaje Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji. Obowiązki kapitana obejmuje Marek Frycz. W roku 2004 w regatach TTSR jacht zajmuje VI miejsce. W 2005 r. kapitanem jachtu zostaje Andrzej Wojciechowski. Dzięki staraniom dyrektor Pałacu Młodzieży Katarzyny Kuszwary oraz kapitanów M. Irchy i J. Szwocha w roku 2006 armatorem jachtu zostaje Pałac Młodzieży. Kapitanem jachtu zostaje Jerzy Szwoch. W tym samym roku jacht wystartował w historycznych regatach 50-lecia powstania Cutty Sark, zajmując I miejsce. W 2007 roku w pamiętnym finale w Szczecinie na trasie Sztokholm- Szczecin również zajmuje I miejsce. W roku 2008 jacht przechodzi kapitalny remont w Stoczni remontowej w Pucku. Wykonano całkowitą przebudowę wnętrza, wymieniono instalację elektryczną oraz pokład i założono ogrzewanie. W 2009 roku jacht ponownie bierze udział w TTSR, gdzie na trasie Turku Kłajpeda zajmuje IV miejsce w swojej klasie. W 2012 i 2013 roku jacht zdobywa I miejsce w klasie C. Dodatkowo w 2013 roku wygrywa również klasyfikację generalną. W 2015 roku, który był rokiem 20-lecia Szczecińskiego Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej wraz z jachtem Zryw, odbył rejs z uczestnikami programu portami polskiego wybrzeża do Gdańska. Z Gdańska popłynął do Kłajpedy na regaty BTSR, którego finał odbywał się w Szczecinie. W 2017 roku na jachcie został wymieniony maszt i uszyto nowe żagle.
W 2018 roku został zorganizowany rejs przez Pałac Młodzieży i Miasto Szczecin z okazji 100 lat Odzyskania Niepodległości przez Polskę w ramach projektu „Polskę TworzyMY”. W rejsie tym o nazwie „Rejs Odkrywców – Szlakiem Miast Partnerskich Szczecina” oprócz Daru Szczecina udział wzięły S/y Urtica i żaglowiec STS Kapitan Borchardt. W rejsach tych brała udział młodzież Programu Edukacji Morskiej. Rejs został uhonorowany wyróżnieniem przyznanym przez ZOZŻ „Rejs Roku 2018”.
Dar Szczecina przez te 50 lat prowadzony był przez 12 kapitanów, jest Ambasadorem Szczecina, ma za sobą wiele mil morskich, a na jego pokładzie szlify żeglarskie zdobywało wielu młodych ludzi.
Jubilatowi życzymy „stopy wody pod kilem”!
Jolanta Gałęzowska
You must be logged in to post a comment.