Dar Młodzieży następca Daru Pomorza
12.11.1981 zwodowano kadłub zaprojektowany przez Zygmunta Chorenia.
4.07.1982 uroczyste podniesienie polskiej bandery (wyhaftowanej przez bydgoskie kobiety) i wcielenie statku do służby połączone z wycofaniem z czynnej służby „Daru Pomorza”. Komendantem zostaje Kpt. ż. w. Tadeusz Olechnowicz.
10.07. – 08.09.1982 pierwszy rejs i pierwszy zagraniczny port – Rostock oraz udział w regatach „Operacja Żagiel’82” na trasie Falmouth, Lizbona, Vigo, Southampton. Polska fregata przyszła pierwsza na metę, ale po przeliczeniu sklasyfikowano ją na drugim miejscu.
3.09.1987 – 1.06.1988 podróż dookoła świata przez Atlantyk do Rio de Janerio, następnie wokół Przylądka Dobrej Nadziei i Ocean Indyjski do Australii i Nowej Zelandii. Szczególne wrażenie zrobiło przejście pod mostem pod pełnymi żaglami w Sydney, gdzie miała miejsce parada żaglowców. Powrót do kraju wokół Przylądka Horn, który okrążono 6.03.1988.
28.12.1996 – 26.07.1997 drugi w historii statku rejs do Japonii przez Kanał Sueski i Ocean Indyjski. Celem podróży był udział w regatach Osaka Sail’97 i w uroczystościach 100-Lecia portu Osaka. W regatach zajął I miejsce w klasie A.
27.06. – 6.08.2001 na trasie Antwerpia-Alesund i Bergen-Esbjerg Dar Młodzieży uczestniczył w regatach „Cutty Sark 2001”, zajmując I miejsce na I etapie i zdobywając „Cape Horn Trophy 2001”.
5.09. – 25.09.2010 – Rok Chopinowski stał się doskonałą okazją do zorganizowania historycznego rejsu podróży Fryderyka Chopina z Francji do Wielkiej Brytanii, oddając tym samym hołd kompozytorowi w 200 rocznicę jego urodzin. Nad pokładem fregaty górował żagiel z podobizną jubilata. W podróż tą wybrała się Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia. Podczas tej podróży odbyło się 7 koncertów głównie z utworami Fryderyka Chopina.
Od samego początku swojego pływania Dar Młodzieży jest stałym uczestnikiem światowych spotkań pod żaglami. Jest statkiem kształcącym znakomitych, cenionych oficerów i kapitanów światowej floty. Szkolenie studentów realizowane jest w oparciu o tradycyjne wartości, przez wieki wypracowane w realiach światowej żeglugi. Posiada nowocześnie wyposażony mostek, szkolną salę nawigacyjną, salę dydaktyczną. Wachty prowadzone na realnych stanowiskach czynią z niego prawdziwe pływające laboratorium. Dar Młodzieży to jeden z najpopularniejszych żaglowców świata. W ciągu minionych lat odbył 211 podróży, przepłynął 565 tys. mil morskich, 702 razy zawijał do portów całego świata. Na pokładzie przeszkoliło się prawie 19 tys. uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych.
Oto niektórzy komendanci żaglowca Kapitanowie żeglugi wielkiej: Tadeusz Olechnowicz, Leszek Wiktorowicz, Henryk Śniegocki, Leszek Szczuka, Mirosław Łukawski, Roman Marcinkowski.
tekst: Jolanta Gałęzowska
zdjęcie: Mieczysław Ircha
Dar Młodzieży – dane techniczne
- Długość 108,8 (z bukszprytem)
- Szerokość 14 m
- Ożaglowanie – trzymasztowy pełnorejowiec (fregata)
Pow. ożaglowania 3015 m² - Załoga – 40 osób załogi stałej oraz 150 uczniów