STS Fryderyk Chopin
Dwumasztowy bryg zbudowany w latach 1990-92, obchodzi w tym roku swoje 25 urodziny. Jego projektantem jest polski konstruktor żaglowców Zygmunt Choreń. Ze swoimi sześcioma rejami na każdym z dwóch masztów jest jednym z największych brygów na świecie. Długi bukszpryt umożliwia postawienie aż sześciu żagli przednich, a przesunięte do przodu wysokie maszty pozwalają na osiąganie dużych prędkości. Jest najmłodszym z dużych polskich żaglowców. Żaglowiec STS Fryderyk Chopin został zbudowany z inicjatywy i dzięki staraniom Kapitan Krzysztofa Baranowskiego, założyciela Fundacji Międzynarodowej Szkoły pod Żaglami. 29 lutego 1992 roku Kapitan Ziemowit Barański po raz pierwszy podnosi polską banderę na brygu, a 4 marca tego roku wyrusza w pierwszy rejs z uczniami i Kapitanem Krzysztofem Baranowskim. W tym samym roku żaglowiec bierze udział w prestiżowych regatach The Tall Ship Races „Columbus 1992” plasując się w ścisłej czołówce.
Dane techniczne:
Typ – bryg
Długość – 55,5 m
Szerokość – 8,5 m.
Zanurzenie – 3,8 m
Pow. żagli – 1200 m²
Lata 1993 – 96 to eksploatacja statku przez Fundację Międzynarodowej Szkoły pod Żaglami. W roku 1998 Fryderyk Chopin rozpoczyna rejsy ze Szczecińską Szkołą pod Żaglami, oraz odbywa rejs z Chrześcijańską Szkołą pod Żaglami opływając przylądek Horn. Kapitanem rejsu jest Ziemowit Barański , który za ten rejs zdobywa nagrodę „Rejs Roku”. W 2000 roku statek zostaje sprzedany Europejskiej Wyższej Szkole Prawa i Administracji, a funkcję kapitana przejmuje Adam Kantorysiński. W latach 2008 – 2009 żaglowiec zostaje wyczarterowany dla Kanadyjskiej Szkoły pod Żaglami „West Island College”. Rok 2010 – rok Chopinowski – statek bierze udział w rejsie promujący Polskę i muzykę Chopina w państwach europejskich. Żaglowiec wypływa pod dowództwem Kapitana Andrzeja Mendygrała.
29 października 2010 roku podczas rejsu Szkoły pod Żaglami Kapitana Krzysztofa Baranowskiego w ciężkich warunkach pogodowych dochodzi do złamania obu masztów w odległości 160 km na SW od brytyjskich Wysp Scilly. W 2011 roku nowym armatorem jednostki zostaje spółka „3 Oceans”. 30 czerwca 2011 roku żaglowiec wraca do Polski, wznawiając przerwany rejs z młodzieżą. W 2012 roku żaglowiec pod dowództwem Kapitana Tomasza Ostrowskiego zwycięża w regatach TTSR.
W regatach TTSR jako jedyny w historii trzy razy z rzędu otrzymał w latach 2014, 2015, 2016 prestiżową nagrodę Sail Training International Friendship Trophy, przyznawaną w tajnym głosowaniu wszystkich żaglowców – uczestników regat –żaglowcowi, który uznany został za najbardziej przyczyniający się do rozwijania współpracy międzynarodowej i przyjaźni w czasie regat.
Od wielu lat Reprezentacja Szczecina bierze udział w regatach TTSR na Fryderyku Chopinie, zdobywając liczne nagrody za parady w portach, które są nieodłączną częścią regat. W reprezentacji nigdy nie brakowało uczestników naszego szczecińskiego Programu Edukacji Wodnej i Żeglarskiej.
Od momentu swojego powstania STS Fryderyk Chopin jest przeznaczony do rejsów z młodzieżą i od samego początku służy idei morskiego wychowania. W 2011 roku zostają uruchomione rejsy edukacyjne dla młodzieży pod nazwą Niebieska Szkoła która w dwumiesięcznych morskich rejsach realizuje naukę na żaglowcu nieodbiegającej od nauki w szkole. Uczniowie podzieleni są na klasy, lekcje odbywają się zgodnie z planem lekcyjnym, zadawane są prace domowe, a efekty nauki są systematycznie sprawdzane.
Z okazji jubileuszu życzymy stopy wody pod kilem!
tekst: Jolanta Gałęzowska
zdjęcia: Mieczysław Ircha
You must be logged in to post a comment.