Teoria i praktyka czyni Mistrza (Gry)
Podczas imprezy „Kości zostały rzucone. Sobota z RPG” młodzi i jeszcze niedoświadczeni uczestnicy często zadają nam pytania, jak przygotowujemy się do sesji gry fabularnej oraz do samego prowadzenia. Oczywiście opowiadamy im wtedy o poradnikach i artykułach związanych z tą dziedziną rozrywki, ale głównie powołujemy się na własne doświadczenia. Najważniejsze to często prowadzić sesje, by nabyć doświadczenia, oswoić się ze światem, w którym prowadzimy przygodę, i prawami nim rządzącymi, a przede wszystkim zrozumieć swoich graczy, bo głównie od tego zależy dobra zabawa całej grupy. Dla chcących więcej, zaleca się różnego rodzaju warsztaty: z tworzenia scenariuszy, tworzenia handoutów*, a przede wszystkim warsztaty teatralne.
21 stycznia grupa Mistrzów wspomagających naszą pałacową imprezę miała ostatnio okazję wziąć udział w takich warsztatach teatralnych przygotowanych przez Marcela Mroczka, nauczyciela sztuk teatralnych naszej placówki. Podczas zajęć uczesnicy nie tylko integrowali się podczas teatralnych ćwiczeń, ale również poznali zasady higieny mowy oraz sposoby rozgrzania mięśni twarzy przed sesją. Po części dykcyjno-artykulacyjnej przeszli do ćwiczeń związanych z odgrywaniem emocji. Dowiedzieli się, jak pogłębiać emocje postaci przez nich odgrywanych i jak sprawić, by wydawała się ona autentyczna. Na koniec zrelaksowali się przy improwizacjach teatralnych, wykorzystujących nowo poznane umiejętności.
Tego samego dnia popołudniu miało również miejsce wydarzenie „Gadające Kości”, którego celem jest integracja szczecińskiej społeczności eRPeGowej oraz wymiana myśli i doświadczeń między Mistrzami oraz graczami. Wydarzenie przygotowane przez inicjatywę RPG SZCZECIN oraz pałacowe „Kości” rozpoczęło się od prelekcji Tomka Dziedzica nt. streamingu** sesji RPG w internecie. Przybliżył on historię swojej przygody ze streamingiem (prowadzi podcast K5+1), źródło inspiracji i cel. Następnie prelekcja przerodziła się w dyskusję z gośćmi na temat ich stosunku do tego typu działalności. Drugim tematem podjętym podczas spotkania była „Psychologia w RPG”. Prowadzący, Joanna Ścibor oraz Dawid Kaczmarek, zainspirowani własnymi doświadczeniami, zebranymi m.in. z pałacowych „Sobót z RPG”, poruszyli temat relacji powstających między graczami podczas sesji zwłaszcza w sytuacjach skrajnych. Podczas rozmowy powoływano się m.in. na Stanfordzki eksperyment więzienny Philipa Zimbardo oraz Eksperyment Milgrama, dotyczący posłuszeństwa wobec autorytetów. Ostatnim poruszonym tematem była trudność związana z odgrywaniem uczuć złożonych, zwłaszcza miłości. Dyskutanci zgodzili się, że nie każda miłości jest trudna do zaprezentowania na sesji (np. braterska/siostrzana), lecz największe problemy mimo wszystko sprawia miłość romantyczna. Najczęstszym powodem tego stanu rzeczy jest nieumiejętność uzewnętrznienia się graczy oraz trudność oddzielenia świata gry od świata rzeczywistego. Po dyskusji prowadzący zapytali gości o interesujące ich tematy i zaprosili na kolejne spotkanie, które będzie miało miejsce 4 marca.
*materiały pomocnicze wspomagające sesję RPG, np. mapy, figurki, kłódki, elementy stroju etc.
** rodzaj transmisji na żywo lub na życzenie za pośrednictwem internetu
Tekst i zdjęcia: M. Mroczek
You must be logged in to post a comment.